مرضیه بختیاری؛ غلامحسین حسینی نیا
چکیده
هدف: خودکارآمدی قضاوتی شخصی است که از چگونگی انجام کارها و مسئولیت ها در فرد حاصل میشود و بر همه زمینههای تلاش انسان اثر میگذارد و از طریق باورهای فرد در مورد قدرت خود؛ بر قدرت انتخاب، اثرگذاری و تاب آوری در مواجهه با چالش ها و تصمیمها موثر است. مربیان کسب وکار افرادی هستند که در طول زندگی شغلی خود، تاثیر شگرف بر زندگی حرفهای ...
بیشتر
هدف: خودکارآمدی قضاوتی شخصی است که از چگونگی انجام کارها و مسئولیت ها در فرد حاصل میشود و بر همه زمینههای تلاش انسان اثر میگذارد و از طریق باورهای فرد در مورد قدرت خود؛ بر قدرت انتخاب، اثرگذاری و تاب آوری در مواجهه با چالش ها و تصمیمها موثر است. مربیان کسب وکار افرادی هستند که در طول زندگی شغلی خود، تاثیر شگرف بر زندگی حرفهای افراد جامعه دارند، بر این اساس خودکارآمدی این قشر میتواند زندگی شغلی تعداد قابل توجهی از افراد جامعه را تغییر دهد.روش: در این پژوهش ابعاد خودکارآمدی مربیان کسبوکار با روش پژوهش کیفی از نوع پدیدار شناسی مورد مطالعه قرار گرفته است و جهت انجام تحقیق از مشارکت10 با ابزار نیمه ساختاریافته استفاده شده است .جهت تحلیل داده ابتدا تم ها مشخص شدند و در خوشه های اولیه قرار گرفتند، خوشههای اولیه مورد بررسی بیشتر قرار گرفته و مواردی از آن با یکدیگر ادغام شدند، تعدادی از تمها از یک خوشه به خوشه دیگر انتقال یافتند، تعدادی از تمها نیز که با یکدیگر مترادف بودند، حذف شدند. برای تمهای نزدیک به هم زیرخوشههایی تشکیل شد و تمها و خوشه های نهایی تشکیل شد. جهت اعتباربخشی به نتایج تحقیق برای روایی پژوهش از روش «بازبینی توسط همکار» و برای پایایی پژوهش از روش«توافق بین دوکدگذار» استفاده شده است و اصلاحات نهایی و تجزیه و تحلیل روی تم انجام شد.یافتهها: بر اساس نتایج تحقیق مشخص شد؛ ابعاد خود کارآمدی مربیان کسب وکار با در نظر گرفتن تغییرات آینده بازار کار؛ مشتمل بر «تفکر، پژوهش و دانش محوری؛ تفکر نوآورانه،کارآفرینی، فناوری؛ مربیگری مغز؛ تفکر سیستمی؛ سواد سیاسی و تفکر انتقادی؛ سواد دیجیتالی و سواد رسانه؛ سواد آمایشی؛ سواد زیست محیطی و مسولیت اجتماعی؛ نظم و مدیریت زمان ؛ شناخت ویژگی های شخصیتی،جنسیتی و زبان بدن» می باشد.نتیجهگیری: این پژوهش بینشهای ارزشمندی جهت توانمند سازی و مهارت افزایی مربیان کسبوکار ایجاد مینماید.